MestresMetodologies

L’HORT ESCOLAR

Segurament qualsevol de nosaltres hem vist i hem treballat un hort o algun membre de la nostra família en cultiva algun. Però, què és i d’on prové? Per tal de poder veure la seva importància a dins de l’escola és important poder-lo situar històricament. Amb aquest projecte d’hort escolar els nens i nenes podran aproximar-se a tots aquells conceptes relatius a l’hort, la sostenibilitat i la importància de mantenir uns hàbits de vida saludables.

La idea és crear un projecte amb la participació de tota de l’escola i els grups per tal de conèixer l’hort siguin intergeneracionals i globalitzada entre àrees. Aquesta proposta pot aportar valors ètics com la cura, veure créixer altres éssers vius, la recompensa de la cura, autonomia, autoestima, treball cooperatiu… a més, també es treballen aspectes com l’educació mediambiental, basada en la cura, respecte i defensa de la natura.

A continuació, comparteixo un seguit d’idees i preguntes que es poden generar al llarg del projecte d’hort escolar:

Lingüístic: diari de l’hort, vocabulari amb diferents llengües, recull de dites, creació de cançons, fitxes de plantes i bloc de l’escola amb l’hort. Quines receptes es poden fer amb l’aliment que tenim a l’hort? Amanides, cremes de verdures, etc. Text instructiu. El conte de “L’eruga” per treballar el cicle vital, la nutrició i relació. Dites, proverbis i refranys

Artístic: dibuix naturalista, taller de fotografia, Land Art a l’hort, creació d’espantaocells, estampació natural. 

Digital: recerca d’informació, difusió al bloc i xarxes, webs altres escoles, programes imatge i vídeo, disseny de plànol digital de l’hort

Matemàtic: mesures i volums, classificació d’elements, càlculs i recomptes in-situ, gràfics de creixement, càlcul del pressupost, disseny del plànol. Quant ens costa cultivar un enciam? Quant costa l’aigua, el compost, etc? I per quan ho podem vendre? Valdrà el mateix en una botiga que en venen milers que si fem una botiga nosaltres? Fem estadístiques per veure quins aliments o plantes creixen més ràpid i per què passa. 5è que fan la cooperativa – poden vendre producte de l’hort i posar-li preu.

Educació física: treballar a l’hort, desgranar pèsols, mesurem amb el cos, gimcana de l’hort, cuina saludable. 

Educació en valors: comissió de l’hort, autonomia en les tasques, treball cooperatiu, esperit crític, normativa de l’hort i resolució de conflictes. Fomentar l’adquisició de valors que els motivin a sentir preocupació pel medi ambient.  

Medi natural: preparació del sòl, animals i plantes, cucs i formigues, compostatge, parts de la planta, reproducció de les plantes, llavors, biodiversitat i meteorologia. Promoure el coneixement del medi, les seves interrelacions i els seus problemes. Què són les males herbes? Per a què serveixen? (compostatge). Estudiem que volem plantar per conèixer que ha d’anar a la mateixa parcel.la (organització de l’hort i la terra). Què és podar, pinçar, retallar? A totes les plantes s’utilitza la mateixa tècnica? Què vol dir llaurar la terra? Qui s’encarrega de fer-ho? Hi ha maquinària que ho fa? Podríem fer nosaltres mateixos el planter? Com? Quins tipus de jardí hi ha? Quins podem crear a l’escola? I per què és millor? Quins beneficis ens aporten els cucs de terra al nostre hort? Com podem crear compostatge per alimentar l’hort?  Què podem plantar a l’hort? I aquests aliments que ens aporten a les persones? Piràmide alimentària.  Cada mes podem plantar el mateix? Què és el millor per cada temporada? Quins éssers vius poden trobar-se a l’hort de l’escola? Què necessiten les plantes per créixer i viure? és el mateix que les persones? Per la classe de les formigues també potser molt interessant per l’observació directa i puguin veure com i on viuen, de què s’alimenten, etc. Què necessitem per crear l’hort? És millor cultivar en filera i al terra o en jardineres? Com neixen les plantes de les llavors? Totes neixen de la llavor? Hi ha diferents tipus de llavors? Fem una col·lecció. l temps climàtic ens afecta a l’hort? Com? Ho podem estudiar d’alguna manera? Medi ambient i sostenibilitat. Es pot crear el mateix hort a Premià de Dalt que a un poble de Lleida, parlem amb un pagès que ens expliqui que cultiva i per què, canvis climàtics en una mateixa CCAA. Quins estris són els necessaris per cuidar un hort? 

Medi social: productes de proximitat, receptes familiars, activitats intergeneracionals, tallers de cuina i conserves, hortalisses, plantes aromàtiques, etc. Tenim entre els familiars avis o pagesos que tinguin finca a prop per anar-la a visitar o que vingui a l’escola ajudar-nos? Familiars voluntaris per crear un vincle més fort entre família i escola. També els hem de fer veure que els necessitem. 

L’hort és una eina educativa molt important per una escola, ja que en ell s’hi poden aprendre totes les àrees del currículum, per tant és un espai ideal pels alumnes de qualsevol nivell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *