MestresMetodologiesRecursos

RACONS DE JOC SIMBÒLIC

Durant el grau d’Educació Infantil vaig fer pràctiques en una escola on la metodologia principal a Infantil eren els racons de joc simbòlic. A partir de llavors vaig veure que era una metodologia activa, dinàmica i enriquidora. Per aquest motiu vaig voler aportar el meu granet de sorra amb noves idees com l’implicació de les famílies en aquests espais. Els racons tenen la seva fonamentació psicopedagògica en els principis de Piaget i l’Escola Nova, amb representants com Pestalozzi, Dewey, Freinet, Maria Montessori, entre altres. Aquesta metodologia respon a la idea de l’infant com a ésser actiu, el qual desenvolupa processos mentals d’observació, classificació, reflexió, aplicant estratègies i habilitats. També parlaven d’integrar la família, ja que és un dels contextos de desenvolupament dels infants. Els racons són espais equipats amb gran varietat de materials que promouen l’experimentació i les relacions socials. Amb la metodologia per racons es pot experimentar, i el nen combina el joc i el treball amb l’autonomia, es porta a terme una metodologia activa, participativa i cooperativa, integrant l’aprenentatge de competències bàsiques que constitueixen el desenvolupament integral del nen. L’aprenentatge que sorgeixi d’aquesta metodologia ha de ser significatiu pel nen i nena i ha de dur-se des d’un punt constructivista, el joc és el protagonista juntament amb l’infant (Freinet, 1896-1966). L’organització de racons pretén que les necessitats bàsiques del nen siguin les que defenguin les activitats d’aprenentatge dins de les aules respectant la diversitat. Es tracta de cobrir les necessitats (Caparrós, 1998): físiques, afectives, de moviment, d’autonomia, socialització, lúdiques i d’expressió i comunicació. Els infants treballen de forma simultània, on els nens desenvolupen activitats lúdiques, realitzen investigacions, desenvolupen projectes, manipulen, creen i estableixen relacions de comunicació entre els companys. Aquests espais tenen dos vessants que són inseparables: una lúdica i l’altra didàctica. Lúdica perquè els infants poden accedir per jugar de forma lliure, establir relacions amb els companys, però també té el vessant didàctica, ja que mentre juguen aprenen de forma activa segons el seu ritme d’aprenentatge. Els racons es basen en la filosofia que l’educador no és a l’aula com la persona que té el coneixement, sinó que està entre els infants, ajudant-los a orientar-se respecte als problemes que tenen i respecte als seus propis interessos. Es tracta d’organitzar un ambient atractiu i estimulador per al desenvolupament infantil. El mestre ofereix una gran varietat de propostes, algunes són individuals i altres no, i unes són dirigides i altres de lliures. És l’encarregat de pensar els racons que poden interessar en els infants, organitzar o crear el material de cadascun dels espais, controlar l’espai i el temps, planificar els continguts de cada racó, preparar activitats per diferents nivells d’aprenentatge, entre altres.

La metodologia per racons pot ser una bona oportunitat per comptar amb la col·laboració de les famílies i renovar o millorar la relació entre l’escola i els parents, ja que és una relació molt necessària i important pel desenvolupament adequat de l’infant i del sistema educatiu. El que seria magnífic és que les famílies poguessin accedir al centre escolar i estar amb els infants realitzant els racons que es plantegen a l’aula, i poguessin ajudar als seus fills a la construcció del saber i a la vegada compartir juntament amb el docent el procés d’ensenyament-aprenentatge dels infants. Hem d’oferir que els familiars participin en la vida a l’escola, per això considerem interessant la col·laboració dels pares i mares en aquesta línia de treball, ja que s’aconsegueix que s’estableixin uns vincles de relació entre pares, alumnes i mestres, tant materialment, com a col·laboració indirecta i directa, es propicia un corrent d’empatia i s’ajuda a fonamentar uns marges de confiança i bona entesa en la tasca comuna d’educar els infants.

A continuació us deixo diferent material creat pel racó del restaurant:

Vocabulari
Trencaclosques
Memori d’ombres
Traços
Carta

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *